Με την χρήση της σελίδας συγκατατίθεστε στην χρήση των cookies και αποδέχεσθε την πολιτική απορρήτου της ιστοσελίδας.
Αποδοχή Όροι Χρήσης

ΔΕΠΥ & Μαθησιακές Δυσκολίες

Σάββατο, 8 Μαϊ 2021

Τι είναι η ΔΕΠΥ;

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) αποτελεί μία νευροβιολογική διαταραχή, η οποία εμφανίζεται κατά την παιδική ηλικία και συνεχίζεται αρκετές φορές και στην ενήλικη ζωή. Η έναρξη της διαταραχής τοποθετείται στην ηλικία των 3-5 ετών και εμφανίζεται εξίσου με το ίδιο ποσοστό και στα δύο φύλα. Η αναγνώριση της διαταραχής συμβαίνει κυρίως με την είσοδο του παιδιού στο σχολείο, εξαιτίας των απαιτήσεων του.

 

Ποια είναι τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ;

Τα βασικά συμπτώματα της διαταραχής, τα οποία έχουν προσδιοριστεί με βάση το DSM-5 είναι κυρίως η διάσπασης της προσοχής, η υπερκινητικότητα και η παρορμητικότητα. Πιο συγκεκριμένα διακρίνουμε τρεις τύπους ΔΕΠΥ:

Τύπος Απροσεξίας:

  • Αποσπάται εύκολα από ερεθίσματα του περιβάλλοντος.
  • Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί.
  • Δεν φαίνεται να ακούει.
  • Κάνει λάθη απροσεξίας.
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες.
  • Αποφεύγει εργασίες που απατούν ιδιαίτερη συγκέντρωση.
  • Συχνά χάνει πράγματα.
  • Ξεχνάει να κάνει σχολικές εργασίες.
  • Είναι ανοργάνωτος

 

Τύπος Παρορμητικότητας- Υπερκινητικότητας

  • Συχνά κινεί τα χέρια ή τα πόδια του ή στριφογυρίζει στη θέση του.
  • Σηκώνεται από τη θέση του, ενώ θα έπρεπε να παραμείνει καθισμένος.
  • Τρέχει ή σκαρφαλώνει σε υπερβολικό βαθμό.
  • Ενοχλεί τους άλλους.
  • Απαντάει σε μία ερώτηση πριν ολοκληρωθεί.
  • Δεν περιμένει τη σειρά του.
  • Δεν ακολουθεί κανόνες.
  • Μιλάει συνεχώς.
  • Αντιδράει παρορμητικά, χωρίς να σκεφτεί.
  • Κοιτάει συνέχεια γύρω του.

 

Συνδυασμένος τύπος:

Πρόκειται για τον τύπο της διαταραχής, στον οποίο παρουσιάζεται ένας συνδυασμός συμπτωμάτων των δύο προηγούμενων τύπων. Σε αυτόν τον τύπο παρουσιάζονται στοιχεία απροσεξίας, υπερκινητικότητας και παρορμητικής συμπεριφοράς.

 

Τα συμπτώματα είναι όμοια σε όλους;

Η ΔΕΠΥ αποτελεί μία διαταραχή με ένα ευρύ φάσμα συμπτωμάτων, το οποίο διαφέρει σε κάθε άτομο. Τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ εμφανίζουν γενικά μεγάλες διαβαθμίσεις ως προς την σοβαρότητα τους και την έκφραση τους. Συνεπώς κάποια άτομα επηρεάζονται σημαντικότερα σε διάφορους τομείς της ζωής του από τα υπόλοιπα.

 

Τα παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν Μαθησιακές Δυσκολίες;

Αρκετές έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν Μαθησιακές Δυσκολίες. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ συχνά παρουσιάζουν, λόγω των συμπτωμάτων της διαταραχής χαμηλές επιδόσεις στο σχολείο, κάτι το οποίο έχει ως αποτέλεσμα να βιώνουν συχνά συναισθήματα ματαίωσης. Επίσης τα παιδιά με ΔΕΠΥ στο σχολέιο λαμβάνουν μικρότερους βαθμούς σε σχέση με τους συνομήλικους τους και γενικά δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις σχολικές απαιτήσεις της τάξης τους. Η χαμηλή σχολική επίδοση των συγκεκριμένων παιδιών καθορίζει σημαντικά την μετέπειτα πορεία τους και την εξέλιξη τους ως ενήλικες. Τα άτομα, στα οποία συνυπάρχουν οι Μαθησιακές Δυσκολίες μαζί με ΔΕΠΥ παρουσιάζουν συχνά δυσκολίες στην επαγγελματική τους ζωή ως ενήλικες.

 

Ποια είναι η θεραπευτική παρέμβαση στα παιδιά με ΔΕΠΥ και Μαθησιακές Δυσκολίες;

Η θεραπευτική παρέμβαση, η οποία ενδείκνυται για παιδία, όπου συνυπάρχει η ΔΕΠΥ με Μαθησιακές Δυσκολίες είναι η παρακολούθηση ενός εξατομικευμένου προγράμματος Μαθησιακής Παρέμβασης με σκοπό τη μακροπρόθεσμη σχολική τους επιτυχία, καθώς και την ενίσχυση των δυνατών τους σημείων. Ταυτόχρονα, το παιδί υπάρχει πιθανότητα να χρειάζεται ένα πρόγραμμα τροποποίησης της συμπεριφοράς, για περαιτέρω βελτίωση της συμπτωματολογίας του και αποφυγή της σχολικής αποτυχίας. Οι παραπάνω παρεμβάσεις δίνουν τη δυνατότητα στο παιδί να ανταποκριθεί στις σχολικές του προκλήσεις καθιστώντας το ταυτόχρονα έναν λειτουργικό ενήλικα, στην μετέπειτα πορεία της ζωής του.

Κατσικούδη Αποστολία, Υπεύθυνη Τμήματος Ειδικής Διαπαιδαγώγησης & Ψυχοπαιδαγωγικής ΚΕ.ΨΥ.Π.Ε

Η Κατσικούδη Αποστολία είναι απόφοιτος του τμήματος Φιλοσοφικής και Παιδαγωγικής Ψυχολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές εξειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή στο Παιδαγωγικό τμήμα του ΕΚΠΑ και στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Έχει παρακολουθήσει την εκπαίδευση ΑΒΑ και PECS για παιδιά και εφήβους με ΔΑΦ, όπως επίσης και μία σειρά άλλων σεμιναρίων, ημερίδων και εκπαιδεύσεων στην ειδική αγωγή και στην ψυχολογία που αφορούν την αξιολόγηση, παρέμβαση και αποκατάσταση μαθησιακών δυσκολίων.  Πιο συγκεκριμένα έχει εξειδικευτεί στις Ειδικές και Γενικές Μαθησιακές δυσκολίες, ΔΕΠΥ, Δυσαριθμισία και ΔΑΦ. Επιπλέον όσον αφορά τη διάγνωση και αξιολόγηση Ειδικών και Γενικών μαθησιακών δυσκολιών, καθώς και σχολικής ετοιμότητας κατέχει  τα ακόλουθα Σταθμισμένα εργαλεία : Αθηνά Τεστ, Raven test, Bangor Dyslexia test, Λάμδα τεστ. 

Επιπλέον έχει συμμετάσχει στο 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών και Εκπαίδευσης με προφορικές και αναρτημένες ανακοινώσεις. Από το 2012 εργάζεται ιδιωτικά στο χώρο της ειδικής εκπαίδευσης σε κέντρα ειδικών θεραπειών ως ειδική παιδαγωγός και σε δημόσια σχολεία παρέχοντας παράλληλη στήριξη σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Από το 2015 έως το 2018 εργάσθηκε στο κέντρο στήριξης παιδιού και οικογένειας Περιστερίου των Παιδικών χωριών SOS ως ειδική παιδαγωγός, διεξάγοντας ομαδικές εποπτείες σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων αλλά και ως συντονίστρια ψυχοπαιδαγωγικών ομάδων παιδιών & εφήβων . Παράλληλα, διετέλεσε εισηγήτρια σεμιναρίων σε δημόσια σχολικά πλαίσια.

Επιστημονικά Άρθρα, Νέα & Σεμινάρια

Μην χάσετε τα ενημερωτικά e-mail μας με τα πιο πρόσφατα άρθρα, νέα και σεμινάρια του ΚΕ.ΨΥ.Π.Ε.