Με την χρήση της σελίδας συγκατατίθεστε στην χρήση των cookies και αποδέχεσθε την πολιτική απορρήτου της ιστοσελίδας.
Αποδοχή Όροι Χρήσης

Διαταραχές Προφορικού Λόγου- Ομιλίας Σε Παιδιά

Τετάρτη, 7 Ιουλ 2021

Τι είναι οι Διαταραχές του Προφορικού Λόγου και Ομιλίας;

Οι Διαταραχές του Προφορικού λόγου και της Ομιλίας είναι οι παρεκκλίσεις που παρουσιάζει ένα παιδί στη χρήση του προφορικού και μετέπειτα του γραπτού λόγου. Οι Διαταραχές του Λόγου είναι δυνατό να εμφανίζονται σε οποιαδήποτε περίοδο της ζωής του ανθρώπου, περισσότερο όμως παρουσιάζονται κατά τη διάρκεια της σχολικής και προσχολικής ζωής του παιδιού, δηλαδή την περίοδο εκείνη, όπου το παιδί αποκτάει τις δεξιότητες του λόγου και της ομιλίας.

 

Ποιες είναι οι Διαταραχές Λόγου- Ομιλίας;

Οι Πιο κοινές Διαταραχές Λόγου-Ομιλίας είναι:

Η Αφασία: Η Αφασία ή αλλιώς Δυσφασία αποτελεί μία διαταραχή της ομαλής εξέλιξης της ομιλίας, η οποία οφείλεται σε οργανική βλάβη του εγκεφάλου. Ως κύριο χαρακτηριστικό της έχει την μερική ή ολική απώλεια της κατανόησης και εκφοράς του προφορικού λόγου, γεγονός που δυσχεραίνει την επικοινωνία του ατόμου.

 

Ο Ψευδισμός: Ο Ψευδισμός έχει ως χαρακτηριστικά τη δυσκολία στην άρθρωση και στην προφορά φθόγγων ή συλλαβών.

 

Η Δυσαρθρία: Η Δυσαρθρία εκδηλώνεται με μη ευκρινή λόγο, δηλαδή το άτομο δεν επικοινωνεί λεκτικά με ακρίβεια. Η Διαταραχή αυτή επηρεάζει τους τομείς της αναπνοής του ατόμου, της αντήχησης, της άρθρωσης και της προσωδίας.

 

Ο Τραυλισμός: Ο Τραυλισμός ως διαταραχή εκφράζεται με δυσκολίες στη ροή της ομιλίας, οι οποίες χαρακτηρίζονται με επαναλήψεις , επιμηκύνσεις και μπλοκαρίσματα. Ο Τραυλισμός εμφανίζεται στην ηλικία των 2-5 ετών και αποτελεί μία πολυπαραγοντική διαταραχή ως προς τα αίτια της.

 

Ο Βατταρισμός: Ο Βατταρισμός είναι μία διαταραχή, η οποία εκφράζεται με δυσκολία του ατόμου στον ρυθμό και στην ταχύτητα εκφοράς του λόγου. Τα άτομα με την παραπάνω Διαταραχή εκδηλώνουν μία γρήγορη, βιαστική και ασυγκράτητη ομιλία. Επιπλέον τα άτομα με την παραπάνω Διαταραχή παρουσιάζουν αρκετά λάθη κατά τη διάρκεια της ομιλίας τους.

 

Η Δυσπραξία: Η Δυσπραξία αποτελεί μία πολυπαραγοντική Διαταραχή, η οποία επηρεάζει αρκετούς τομείς του ατόμου. Σε επίπεδο λόγου και ομιλίας η Δυσπραξία επηρεάζει τον προγραμματισμό και τον συντονισμό των διαδοχικών κινήσεων για την παραγωγή της ομιλίας. Συνεπώς το παιδί με Δυσπραξία στον προφορικό λόγο δεν εκφέρει σωστά τις λέξεις σε επίπεδο φράσης, πρότασης και στο συνεκτικό λόγο γενικότερα.

 

Η Δυσφωνία: Τα άτομα με Δυσφωνία παρουσιάζουν μεταβολή στην ποιότητα του τόνου και της ένταση της φωνής τους. Συνεπώς τα άτομα με την παραπάνω διαταραχή δυσκολεύονται στην εκφορά του λόγου και της ομιλίας.

 

Πως αντιμετωπίζονται οι Διαταραχές Λόγου- Ομιλίας;

Όταν η ανάπτυξη του λόγου ενός παιδιού παρουσιάζει απόκλιση από εκείνη των παιδιών της ηλικίας του, με φυσιολογική ανάπτυξη, τότε είναι σημαντικό, οι γονείς να απευθυνθούν σε κάποιον λογοθεραπευτή. Η άμεση Λογοθεραπευτική Παρέμβαση στις γλωσσικές Διαταραχές είναι θεμιτό να ξεκινάει στην ηλικία των 2- 2,5 ετών για την έγκαιρη και άμεση αποτελεσματικότητα της.

Κατσικούδη Αποστολία, Υπεύθυνη Τμήματος Ειδικής Διαπαιδαγώγησης & Ψυχοπαιδαγωγικής ΚΕ.ΨΥ.Π.Ε

Η Κατσικούδη Αποστολία είναι απόφοιτος του τμήματος Φιλοσοφικής και Παιδαγωγικής Ψυχολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές εξειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή στο Παιδαγωγικό τμήμα του ΕΚΠΑ και στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Έχει παρακολουθήσει την εκπαίδευση ΑΒΑ και PECS για παιδιά και εφήβους με ΔΑΦ, όπως επίσης και μία σειρά άλλων σεμιναρίων, ημερίδων και εκπαιδεύσεων στην ειδική αγωγή και στην ψυχολογία που αφορούν την αξιολόγηση, παρέμβαση και αποκατάσταση μαθησιακών δυσκολίων.  Πιο συγκεκριμένα έχει εξειδικευτεί στις Ειδικές και Γενικές Μαθησιακές δυσκολίες, ΔΕΠΥ, Δυσαριθμισία και ΔΑΦ. Επιπλέον όσον αφορά τη διάγνωση και αξιολόγηση Ειδικών και Γενικών μαθησιακών δυσκολιών, καθώς και σχολικής ετοιμότητας κατέχει  τα ακόλουθα Σταθμισμένα εργαλεία : Αθηνά Τεστ, Raven test, Bangor Dyslexia test, Λάμδα τεστ. 

Επιπλέον έχει συμμετάσχει στο 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών και Εκπαίδευσης με προφορικές και αναρτημένες ανακοινώσεις. Από το 2012 εργάζεται ιδιωτικά στο χώρο της ειδικής εκπαίδευσης σε κέντρα ειδικών θεραπειών ως ειδική παιδαγωγός και σε δημόσια σχολεία παρέχοντας παράλληλη στήριξη σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Από το 2015 έως το 2018 εργάσθηκε στο κέντρο στήριξης παιδιού και οικογένειας Περιστερίου των Παιδικών χωριών SOS ως ειδική παιδαγωγός, διεξάγοντας ομαδικές εποπτείες σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων αλλά και ως συντονίστρια ψυχοπαιδαγωγικών ομάδων παιδιών & εφήβων . Παράλληλα, διετέλεσε εισηγήτρια σεμιναρίων σε δημόσια σχολικά πλαίσια.

Επιστημονικά Άρθρα, Νέα & Σεμινάρια

Μην χάσετε τα ενημερωτικά e-mail μας με τα πιο πρόσφατα άρθρα, νέα και σεμινάρια του ΚΕ.ΨΥ.Π.Ε.