Επιστημονικά Άρθρα, Νέα & Σεμινάρια
Μην χάσετε τα ενημερωτικά e-mail μας με τα πιο πρόσφατα άρθρα, νέα και σεμινάρια του ΚΕ.ΨΥ.Π.Ε.
Μια υγιής επικοινωνία απαιτεί και από τα δύο της μέρη (λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία) να βρίσκονται σε αρμονία και να συνδυάζονται απόλυτα έτσι ώστε μαζί με τα λεγόμενα μας να διέπονται και οι ανάλογες κινήσεις. Πολύ συχνά οι άνθρωποι στην καθημερινότητα τους αποτυγχάνουν να στέλνουν σαφή μηνύματα. Δεν είναι λίγες οι φορές που στέλνουμε διπλά μηνύματα όταν λεκτικά πρεσβεύουμε μια άποψη αλλά μη λεκτικά στέλνουμε διαφορετικά μηνύματα. Ο Κάρλ Ρότζερς έλεγε « Η αδυναμία του ανθρώπου να επικοινωνήσει είναι το αποτέλεσμα της αποτυχίας του να ακούσει αποτελεσματικά.» Σύμφωνα με τον Fritz Perls, πατέρας της θεραπείας Gestalt, όλοι μας έχουμε την τάση να ακούμε αυτά που θέλουμε ν' ακούσουμε και να βλέπουμε αυτά που θέλουμε να δούμε. Για τον λόγο αυτό, είναι σύνηθες το φαινόμενο, η εντύπωση που σχηματίζει ο δέκτης να μην έχει καμία απολύτως σχέση με την πρόθεση του πομπού. Μία καλή λύση, λοιπόν, είναι η εξάσκηση της δεξιότητας μας να ακούμε ενεργητικά.
Βλέπουμε ή ακούμε καλύτερα όταν είμαστε ψυχολογικά έτοιμοι να δούμε ή να ακούσουμε.
Η μεταεπικοινωνία είναι η συζήτηση για τη σχέση και αποτελεί μια πολύ χρήσιμη διαδικασία. Μέσα από την μεταεπικοινωνία μπορούμε να ενισχύσουμε μια θετική συμπεριφορά ή να εκφράσουμε ένα παράπονο (πχ «χάρηκα πολύ που σε είδα ή περάσαμε πολύ ωραία» είναι ένα είδος μεταεπικοινωνίας όπου το μήνυμα ενισχύει την σχέση). Χωρίς μεταεπικοινωνία δεν θα μπορούσαμε να επιλύουμε τις διαφορές μας.
Τα παθητικά άτομα έχουν μια ηττοπαθή στάση στην επικοινωνία, που επιτρέπει στους άλλους να προβάλλουν τις δικές τους επιθυμίες, απόψεις και αποφάσεις, συχνά εις βάρος των συνομιλητών τους. Τα παθητικά άτομα φαίνονται πιο υποχωρητικά σε μια αντιπαράθεση είτε γιατί δε διαθέτουν στρατηγικές διαχείρισης συγκρούσεων, είτε γιατί η επιθυμία τους να ικανοποιήσουν τους άλλους υπερκαλύπτει τις δικές τους ανάγκες και επιθυμίες. Η χαμηλή αυτοπεποίθηση συνδέεται με την παθητική αντίδραση, καθώς τα άτομα θεωρούν ότι δεν είναι ικανά ή αρκετά δυνατά να προβάλλουν αντίσταση.
Τα επιθετικά άτομα έχουν συνηθίσει να επιβάλλονται, συχνά αδιαφορώντας για τις συνέπειες και τα συναισθήματα των άλλων. Δυσκολεύονται να κατανοήσουν την οπτική των άλλων και να έρθουν σε συμφωνία, αν αυτή δεν ικανοποιεί απόλυτα τη δική τους θέση. Στο διάλογο περιχαρακώνονται και υπερασπίζονται τη δική τους οπτική χωρίς να μετακινηθούν. Συνήθως η επιθετική συμπεριφορά χαρακτηρίζεται από λεκτική ή ψυχολογική βία με σκοπό να εγείρει στην άλλη πλευρά είτε το θυμό και να αντιδράσει αμυντικά, είτε το φόβο και να υποταχθεί.
Η Διεκδικητικότητα αποτελεί τον ιδανικό τρόπο διαχείρισης συγκρούσεων. Πρόκειται για την ικανότητα του ατόμου να εκφράζει ειλικρινά τη γνώμη του, τα συναισθήματα και τα δικαιώματά του χωρίς φόβο ή άγχος, ενώ ταυτόχρονα χρησιμοποιεί εκείνο τον τρόπο, που δεν παραβιάζει τα δικαιώματα των άλλων. Τα διεκδικητικά άτομα έχουν υψηλή αυτοπεποίθηση και σέβονται τη διαφορετικότητα. Το διεκδικητικό άτομο επιτρέπει στους συνομιλητές του να εκφράσουν την άποψή τους, ενώ παράλληλα υπενθυμίζει και τα όρια, όταν αυτά καταπατούνται. Ο αυτοέλεγχος και η ρύθμιση των συναισθημάτων είναι απαραίτητα στη διεκδικητική συμπεριφορά, αφού είναι αυτά, που συγκρατούν το άτομο σε μια θέση ισορροπίας ανάμεσα στην παθητικότητα και την επιθετικότητα. Στην περίπτωση αυτή 1) περιγράφουμε τη συμπεριφορά που μας ενόχλησε, 2) ερμηνεύουμε τη συμπεριφορά παρουσιάζοντας πώς κατανοούμε εμείς την συμπεριφορά; 3) περιγράφουμε πως νιώσαμε/ τα συναισθήματα μας 4) Συζητάμε για το πώς θα αποφύγουμε ξανά ένα παρόμοιο γεγονός στο μέλλον 5) Περιγραφή συνεπειών, έκφραση σκοπών- τί σκοπεύω να κάνω αν συνεχίσει η συμπεριφορά;
Ας μην ξεχνάμε τις πιθανές ωφέλειες που μπορεί να προκύψουν μέσα από μια σύγκρουση καθόσον η ίδια η σύγκρουση μπορεί να αποτελέσει μια εν δυνάμει χρήσιμη διεργασία που μπορεί να εξελίξει μια σχέση. Η ενεργητική ακρόαση αποτελεί κρίσιμος παράγοντας και απαραίτητη δεξιότητα κατά τη διάρκεια της διεργασίας μιας σύγκρουσης.
Ο ακροατής εστιάζει μόνο στα θέματα που θεωρεί ενδιαφέροντα
Ο ακροατής προσποιείται ότι ακούει στέλνοντας ψευδή θετική (λεκτική ή μη λεκτική) ανατροφοδότηση
Ο ακροατής εκλαμβάνει ένα αθώο μήνυμα ως κριτική και αντιδρά επιθετικά
Ο ακροατής ακούει προσεκτικά τον ομιλητή για να εντοπίσει κάτι που θα πει και να το χρησιμοποιήσει εναντίον του
Ο ακροατής προσποιείται ότι δεν άκουσε τον ομιλητή γιατί δεν επιθυμεί συζήτηση για το συγκεκριμένο θέμα
Ο ακροατής δεν ανταποκρίνεται σε ανάγκες /συναισθήματα που εκφράζει ο ομιλητής (συνήθως με συγκεκαλυμένο τρόπο)
Ο ακροατής προτιμά να μιλά άρα διακόπτει τον άλλο συνεχώς ή δεν του δίνει την ευκαιρία να μιλήσει
Είναι σημαντικό να αποκτήσουμε σαφή εικόνα του προβλήματος
Εξέταση του προβλήματος
Αποτροπή των στιγμιαίων προφάσεων
Η Ειρήνη Καραμανή αποφοίτησε με άριστα από το τμήμα Ψυχολογίας του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου και έχει ολοκληρώσει δυο μεταπτυχιακά «Έλεγχος στρες και προαγωγή υγείας» στην Ιατρική σχολή Αθηνών και «Παιδοψυχολογία» στο Πανεπιστήμιο του Central Lancashire. Ειδικεύτηκε στα πλαίσια τετραετούς εκπαίδευσης στη Συστημική προσέγγιση στην ψυχοθεραπεία ατόμων, ομάδων και οικογενειών στο Ινστιτούτο Εκπαίδευσης και Έρευνας στη Συστημική Ψυχοθεραπεία “Λόγω Ψυχής”, όπου συνδυάζονται στοιχεία ψυχοδυναμικής ψυχοθεραπείας, αφηγηματικής ψυχοθεραπείας και νευροεπιστημών.
Μην χάσετε τα ενημερωτικά e-mail μας με τα πιο πρόσφατα άρθρα, νέα και σεμινάρια του ΚΕ.ΨΥ.Π.Ε.