Με την χρήση της σελίδας συγκατατίθεστε στην χρήση των cookies και αποδέχεσθε την πολιτική απορρήτου της ιστοσελίδας.
Αποδοχή Όροι Χρήσης

Σχολική Mελέτη και Ειδική Μαθησιακή Παρέμβαση: Ποιά η διαφορά;

Παρασκευή, 12 Μαρ 2021

Τι είναι η Σχολική Μελέτη;

Τα προγράμματα σχολικής Μελέτης έχουν ως στόχο να προετοιμάσουν τον μαθητή για τα σχολικά μαθήματα της επόμενης μέρας. Τα παιδιά διαβάζουν και γράφουν τα μαθήματα και τις εργασίες, τα οποία τους έχουν ανατεθεί από τον δάσκαλο τους. Επιπλέον αρκετές φορές συντελούν στην κάλυψη μαθησιακών κενών. Συνήθως διεξάγεται σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους, όπου τα παιδιά καθοδηγούνται τις περισσότερες φορές από ένα εκπαιδευτικό γενικής αγωγής, ο οποίος είναι γνώστης της ύλης κάθε τάξης. Ο δάσκαλος βοηθάει το παιδί στο διάβασμα του, στην επίλυση και επεξήγηση των εργασιών του και στο τέλος το εξετάζει για να δει εάν το έμαθε. Τα προγράμματα μελέτης διεξάγονται σε καθημερινή βάση και βασίζονται κυρίως στο αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου και διεξάγεται σε ολιγομελή τμήματα μαθητών. Η μελέτη απευθύνεται σε μαθητές, οι οποίοι έχουν κατανοήσει τη σχολική ύλη και προετοιμάζουν τις εργασίες τους πάνω σε αυτήν. Βέβαια ο εκπαιδευτικός λύνει τις απορίες των μαθητών, οι οποίες παρουσιάζονται συνήθως σε σχέση με την καθημερινή προσφερόμενη γνώση του σχολείου.

Τι είναι η Ειδική Διαπαιδαγώγηση;

Η Ειδική Διαπαιδαγώγηση ή τα Εξατομικευμένα προγράμματα Μαθησιακής Παρέμβασης, αφορούν τα παιδιά προσχολικής ή σχολικής ηλικίας και τους εφήβους, που παρουσιάζουν δυσκολίες και έχουν ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες. Στόχος των Εξατομικευμένων προγραμμάτων Μαθησιακής παρέμβασης  είναι ο μαθητής να διδαχθεί στρατηγικές για να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του και συνεπώς να ενταχθεί ομαλότερα στο σχολικό πλαίσιο και στις μαθησιακές απαιτήσεις της ηλικίας του και της τάξης φοίτησης του. Η Ειδική διαπαιδαγώγηση διεξάγεται από ειδικούς παιδαγωγούς και αφορά μαθητές με:

•    Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες.
•    Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Δυσλεξία, Δυσορθογραφία, Δυσαναγνωσία, Δυσγραφία, Δυσαριθμισία).
•    Νοητική Υστέρηση (ελαφριά, μέτρια, βαριά, οριακή).
•    ΔΕΠΥ: Διάσπαση Προσοχής, Συγκέντρωσης, Υπερκινητικότητα.
•    Αναπτυξιακές Διαταραχές (Αυτισμός).
•    Δυσκολίες στη Συμπεριφορά ( Εκρήξεις θυμού, επιθετικότητα).
•    Κινητικές Δυσκολίες.
•    Δυσκολίες Κοινωνικοσυναισθηματικής Ανάπτυξης.
•    Δυσκολίες Λόγου- Ομιλίας.

Ο Ειδικός Παιδαγωγός, αφού αξιολογήσει τις δυσκολίες του παιδιού, διαμορφώνει ένα εξειδικευμένο αποκαταστασιακό πρόγραμμα για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, ώστε να βελτιωθεί το μαθησιακό τους επίπεδο. Επίσης ως ειδικός κατέχει γνώσεις σχετικά με τη σχολική ύλη ανά τάξη, γνωρίζει τη σχολική πραγματικότητα και μπορεί να βοηθήσει το παιδί να ανταποκριθεί επαρκώς στις σχολικές απαιτήσεις.

Στόχος ενός Εξειδικευμένου Προγράμματος Μαθησιακής παρέμβασης είναι επίσης να βοηθήσει το παιδί, το οποίο έχει δυσκολίες να μην βιώνει συναισθήματα ματαίωσης, λόγω αυτών και παράλληλα να τονώσει τη αυτοπεποίθηση του, καλύπτοντας τα μαθησιακά του κενά και ενδυναμώνοντας τα δυνατά του σημεία.

 Η συχνότητα των  προγραμμάτων Μαθησιακής Παρέμβασης εξαρτάται από τις Μαθησιακές ανάγκες του παιδιού και διεξάγεται σε ατομικό επίπεδο. Επίσης στον μαθητή η γνώση παρέχεται σύμφωνα με τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές του ανάγκες και το μαθησιακό του προφίλ.

 

 

Κατσικούδη Αποστολία, Υπεύθυνη Τμήματος Ειδικής Διαπαιδαγώγησης & Ψυχοπαιδαγωγικής ΚΕ.ΨΥ.Π.Ε

Η Κατσικούδη Αποστολία είναι απόφοιτος του τμήματος Φιλοσοφικής και Παιδαγωγικής Ψυχολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές εξειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή στο Παιδαγωγικό τμήμα του ΕΚΠΑ και στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Έχει παρακολουθήσει την εκπαίδευση ΑΒΑ και PECS για παιδιά και εφήβους με ΔΑΦ, όπως επίσης και μία σειρά άλλων σεμιναρίων, ημερίδων και εκπαιδεύσεων στην ειδική αγωγή και στην ψυχολογία που αφορούν την αξιολόγηση, παρέμβαση και αποκατάσταση μαθησιακών δυσκολίων.  Πιο συγκεκριμένα έχει εξειδικευτεί στις Ειδικές και Γενικές Μαθησιακές δυσκολίες, ΔΕΠΥ, Δυσαριθμισία και ΔΑΦ. Επιπλέον όσον αφορά τη διάγνωση και αξιολόγηση Ειδικών και Γενικών μαθησιακών δυσκολιών, καθώς και σχολικής ετοιμότητας κατέχει  τα ακόλουθα Σταθμισμένα εργαλεία : Αθηνά Τεστ, Raven test, Bangor Dyslexia test, Λάμδα τεστ. 

Επιπλέον έχει συμμετάσχει στο 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών και Εκπαίδευσης με προφορικές και αναρτημένες ανακοινώσεις. Από το 2012 εργάζεται ιδιωτικά στο χώρο της ειδικής εκπαίδευσης σε κέντρα ειδικών θεραπειών ως ειδική παιδαγωγός και σε δημόσια σχολεία παρέχοντας παράλληλη στήριξη σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Από το 2015 έως το 2018 εργάσθηκε στο κέντρο στήριξης παιδιού και οικογένειας Περιστερίου των Παιδικών χωριών SOS ως ειδική παιδαγωγός, διεξάγοντας ομαδικές εποπτείες σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων αλλά και ως συντονίστρια ψυχοπαιδαγωγικών ομάδων παιδιών & εφήβων . Παράλληλα, διετέλεσε εισηγήτρια σεμιναρίων σε δημόσια σχολικά πλαίσια.

Επιστημονικά Άρθρα, Νέα & Σεμινάρια

Μην χάσετε τα ενημερωτικά e-mail μας με τα πιο πρόσφατα άρθρα, νέα και σεμινάρια του ΚΕ.ΨΥ.Π.Ε.