Επιστημονικά Άρθρα, Νέα & Σεμινάρια
Μην χάσετε τα ενημερωτικά e-mail μας με τα πιο πρόσφατα άρθρα, νέα και σεμινάρια του ΚΕ.ΨΥ.Π.Ε.
Ο τραυλισμός είναι μια δυσλειτουργία στη ροή της ομιλίας όπου εκδηλώνεται με ασυντόνιστες κινήσεις του μυϊκού συστήματος της αναπνοής, της φωνής και της άρθρωσης. Η δυσλειτουργία αυτή λοιπόν, συμβαίνει είτε με επαναλήψεις φθόγγων, συλλαβών, λέξεων είτε με έντονο κόμπιασμα σε έναν φθόγγο. Η ποσότητα των δυσρυθμιών διαφέρει από άτομο σε άτομο. Ο τραυλισμός συγκαταλέγεται στις διαταραχές επικοινωνίας οι οποίες χαρακτηρίζονται από δυσκολίες στο λόγο ή την γλώσσα.
Τα χαρακτηριστικά της ομιλίας των ατόμων που τραυλίζουν είναι τα εξής:
Κατά τη διάρκεια που το άτομο τραυλίζει συχνά παρατηρείται η εκδήλωση ορισμένων μορφών συμπεριφοράς που συνοδεύουν τα φαινόμενα δισταγμού. Κάποια από τα δευτερεύοντα συμπώματα μη λεκτικής φύσης είναι τα εξής:
Η εξελικτική ταξινόμηση δυσροών είναι:
Για να πούμε με βεβαιότητα σε ποια κατηγορία εμπίπτει το κάθε άτομο που τραυλίζει θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τις εξείς συμπεριφορές του τραυλισμού:
Τα πρώτα συμπτώματα του τραυλισμού ξεκινούν συνήθως στην ηλικία των δύο (2) έως πέντε (5) ετών, η οποία συνυπάρχει με την περίοδο ταχείας ανάπτυξης των δεξιοτήτων λόγου και ομιλίας. Η έναρξη του τραυλισμού μπορεί να είναι ξαφνική ή/και σταδιακή. Κάποιες φορές μπορεί να σχετίζεται με κάποιο σημαντικό γεγονός (διαζύγιο, αλλαγή περιβάλλοντος, ερχομός νέου μέλους στην οικογένεια κ.ά.) που συνέβη στην ζωή του παιδιού.
Οι έρευνες έχουν δείξει ότι η αναλογία μεταξύ αγοριών και κοριτσιών κατά την περιόδο της πρώτης εμφάνισης του τραυλισμού, δηλαδή 2-5 ετών είναι 1:1 ενώ στην ηλικία όπου εντάσσονται στο δημοτικό η αναλογία μετατρέπεται σε 3:1 με περισσότερα να είναι τα αγόρια και προχωρόντας στην ηλικία των 10 ετών μπορεί να φτάσει το 5:1 ή 6:1.
Παρόλο που έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε που έγινε γνωστός ο τραυλισμός και έχουν γίνει αμέτρητες έρευνες, δεν έχει σταθεί ακόμα δυνατό να δοθεί μια σαφή αιτιολογία. Οι παράγοντες που επιδρούν στην εμφάνισή του είναι πολλαπλοί. Μπορεί να είναι οργανικοί, γλωσσικοί, ψυχολογικοί και περιβαλλοντικοί. Στους οργανικούς παράγοντες ανήκει η κληρονομικότητα, οι δομικές, ανατομικές και λειτουργικές διαφορές του εγκεφάλου, οι μειωμένες κινητικές δειξιότητες του μηχανισμού παραγωγής της ομιλίας και το γένος. Επίσης, πρέπει να γνωρίζουμε ότι, τα αίτια της έναρξης του τραυλισμού μπορεί να είναι πολύ διαφορετικά από τα αίτια που τον συντηρούν ή τον επιδεινώνουν.
Η αξιολόγηση ατόμων που τραυλίζουν είναι πολυπαραγοντική και αφορά τα συνολικά χαρακτηριστικά και όχι μονο τα λεκτικά. Όπως σε κάθε λογοθεραπευτική αξιολόγηση έτσι και στον τραυλισμό η αξιολόγηση πρέπει να ξεκινά με την λήψη ιστορικού όπου υπάρχουν συγκεκριμένα ερωτήματα τα οποία μπορεί να αλλάζουν ανάλογα με την ηλικία του εκάστοτε ατόμου. Το ιστορικό πραγματοποιείται για συγκέντρωση πληροφοριών, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον στα αναπτυξιακά ορόσημα του λόγου, της ομιλίας και των επικοινωνιακών δεξιοτήτων και συγκεκριμένα, στα εμφανή αίτια και στοιχεία του τραυλισμού. Μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση, τόσο στην περίπτωση παιδιών όσο και ενηλίκων, περιλαμβάνει την εκτίμηση της σοβαρότητας, καταγράφοντας ποσοτικά και ποιοτικά τα δεδομένα. Πιο συγκεκριμένα: τη λεκτική και μη λεκτική συμπεριφορά του ατόμου, δηλαδή τη συχνότητα και το είδος των
δυσρυθμιών, το μέσο όρο των επαναλήψεων, των μπλοκαρισμάτων καθώς και τις δευτερεύουσες συμπεριφορές εφόσον αυτές υπάρχουν.
Όπως αναφέρθηκε ο τραυλισμός είναι μια πολυσύνθετη διαταραχή και για αυτόν τον λόγο δεν υπάρχει μονόδρομος στη θεραπεία του. Το σίγουρο είναι ότι η διαταραχή αυτή απαιτεί ένα πολυπαραγοντικό μοντέλο θεραπευτικής παρέμβασης. Η έγκαιρη και ενδελεχής αξιολόγηση και παρέμβαση, βασισμένη στις ανάγκες πάντα του κάθε ατόμου, θα καλύψει τις ανάγκες μιας θεραπείας. Η συμμετοχή του ατόμου με τραυλισμό καθώς και του περιβάλλοντός του είναι επιτακτική. Κάθε άτομο χρειάζεται τη σωστή καθοδήγηση για την αντιμετώπιση του τραυλισμού, όπου είναι μια διαταραχή σύνθετη αλλά όχι μη αντιμετωπίσιμη.
Μην χάσετε τα ενημερωτικά e-mail μας με τα πιο πρόσφατα άρθρα, νέα και σεμινάρια του ΚΕ.ΨΥ.Π.Ε.